Fakta om batterier

 

Vedligeholdelse af litium batteri

Kort fortalt - det er meget vigtigt:

  • At man bruger batteriet, samt lader på det efter hvert brug,
  • At det tages ud af laderen når batteriet er færdig opladet.
  • Hver gang man starter med at cykle, starter man derved på et fuldt opladet batteri, så det har fuld styrke.
  • At man lad på batteriet en gang om ugen - 1-2 timer - i de perioder batteriet ikke bruges.
  • Ligeledes bør batteriet aldrig køres helt tom for strøm.
  • Batteriet opbevares ved stuetemperatur.

Nyt batteri: batteriet skal vokse sig stærkt, det tager typisk 15-20 opladninger.

Opladning:

  • Aflad aldrig batteriet fuldstændigt, men husk at sætte dit batteri i laderen efter HVERT brug, også selvom du kun har cyklet få km. Det ødelægger cellerne at køre batteriet helt i bund.
  • Det er utrolig vigtigt at lade på batteriet HVER gang cyklen er blevet brugt også selvom det blot er få km der er blevet cyklet. Batteriet skal slat lades så meget som overhovedet muligt.
  • Batteriet må ikke blive siddende i laderen, når det er færdigt opladet. Er batteriet fuldt opladet, skal det tages ud af ladestikket. Man kan med fordel anvende en døgn timer.
  • Hvis der ikke bliver ladet på batteriet, eller bruges batteriet sjældent, bliver batteriet dovent, dette betyder at distancen på en opladning bliver mindre og mindre, batteriet kan ikke køre så langt længere på en opladning, Den bedste løsning på dette er, at begynde at bruge batteriet, så det kan få lov til at vokse sig stærkt igen, og det kan kræve imellem 10 & 20 opladninger. Hvis dette ikke hjælper, kan vi reparere det, hvis cellerne ikke har taget skade af manglende opladning.
  • Oplades samt opbevares i stuetemperatur
  • Læg/opbevar aldrig batteriet på en radiator eller på gulvvarme, heller ikke når det oplades.
  • Har batteriet været ude i frost mere end 10 minutter, så vent 1 time med at lade på det når du tager det med ind.

Opbevaring af batteriet:

Efterlad aldrig batteriet i

  •  frostvejr
  •  regn
  •  bagende sol

Opbevares tørt og i stuetemperatur

Behandling af batteri samt cykel:

  • Vær altid stille og rolig når batteriet lade stik sættes i, og når batteriet monteres/afmonteres, da det er fin elektronik der ikke tåler at blive voldet eller hårdt behandlet.
  • Sørg altid for når el-cyklen parkeres, at den står godt og fast.
  • Tjek derfor støttebenet og sørg for at metallet ikke er gået igennem bunden på gummiet, hvis gummiet er slidt bør det udskiftes, da el cykelen derved står langt bedre fast igen.
  • Det sker ofte at, når el-cyklen vælter, bliver bl.a. elektronikken i batteriet slået i stykker, samt plastikken i batteri kassen får små revner og så er batteriet ekstremt sårbar over for fugt og regn.

Indikatoren på batteriet:

  • Vær varsom med at trykke på indikatorknappen på batteriet, brug aldrig neglen, da det på sigt ødelægger indikatoren.
  • Oftest er elektronikken i indikatoren kun beskyttet med et tynd gummi lag, når dette gummi lag bliver udsat for gentagne tryk med neglen, vil det før eller siden revne, denne lille revne er nok til at der i regnvejr kommer til at stå en lille dråbe vand som stille og rolig bevæger fugt ned i elektronikken og ødelægger denne som så påvirker batteriets funktion.

Hvad betyder slat ladning:

  • Det betyder, at man skal lade på sit batteri efter HVERT brug, også selvom det kun er få km man har cyklet. Batteriet sættes i laderen i stuetemperatur, indtil det atter er fuldt opladet, og tages derefter straks ud af laderen.
  • Man kan med fordel anvende en døgn timer.

Kapacitet:

  • Når det begynder at blive koldt i vejret, kan man være udsat for, at el-cyklen ikke kan køre så langt som den plejer - på en opladning.
  • Sørg altid for at el-cykelens hjul kører nemt rundt, da et eller 2 defekte/slidte hjul lejer, eller en bremse der hænger, tager enormt meget energi fra batteriet, og derved kører batteriet meget kortere på en opladning.
  • Kæden skal ligeledes altid være pæn og velsmurt

Opladning i de perioder hvor el-cyklen ikke bruges:

  • I de perioder hvor batteriet ikke bruges skal man lader på sit batteri 1 gang om ugen 1-2 timer eller som minimum 1 gang hver 14. dag 1-2 timer.
  • Batteriet på ikke være i laderen længere end 1-2 timer.

Man kan med fordel anvende en uge timer.

Komplet ny celle/BMS pakke:

  • Hvis du har fået en helt ny komplet cellepakke i dit batteri, skal du være opmærksom på, at batteriet først når sin fulde styrke efter 15-20 opladninger.
  • Aflad aldrig batteriet fuldstændigt, men husk at sætte dit batteri i laderen efter HVERT brug, også selvom du kun har cyklet få km.
  • Batteriet skal tages ud af laderen, når det er færdigt opladet. Batteriet må ikke blive i laderen efter endt fuld opladning.
  • Det ødelægger cellerne at køre batteriet helt i bund.

Behandling af batteri efter reparation samt udskiftning af cellepakke:

  • For at reparationen skal have den ønskede effekt, er det yderst vigtigt at overstående følges nøje.
  • Batteriet skal bruges flittigt samt slat lades efter hvert brug, og tages straks ud af laderen, når det er fuldt opladet.
  • Det ødelægger cellerne, at køre batteriet helt i bund/tomt.
  • Det ødelægge cellerne, når batteriet ikke blive vedligeholdelses ladet.

Opladning af genopladelige elektriske artikler:

  • Som udgangspunkt anbefales der altid ved genopladelige elektriske artikler (mobil telefoner, el cykel batterier, drone batterier, fjernstyret bil batterier, batterier til legetøj mm.) at oplader enheden et brandsikker sted.
  • Desværre kan sådanne enheder kortslutte og afgive stik flammer, derfor er det hensigtsmæssigt at oplade enheden et sted, hvor det ikke vil kunne antænde omkringliggende materiale.
  • Ligeledes anbefales der, at have en røgalarm, der hvor genopladelige elektriske enheder oplades.

 

Himex.dk 2004 © Copyright side 1-2

 

 

Fakta om el-cykel litium batterier :

Et litium batteri skal behandles meget nænsomt og med omtanke.

 

Anvendelse :

Litium batterier kan godt bruges både i regn, sne, slud, frost og i bagende solskin, men tag altid batteriet med ind, når du er færdig med at bruge det, for at beskytte batteriet så meget som muligt.

Opbevaring :

Lad aldrig batteriet stå ude i frost, sne, regn eller bagende sol, tag altid batteriet med ind, når du er færdig med at bruge det, og sæt det efterfølgende til at lade.

Bruger du ikke dit batteri i en længere periode, skal det opbevares tørt og i normal stue temperatur. Batteriet skal der lades på, selvom det ikke bliver brugt. 

Opladning :

Glemmer man at lade på batteriet, eller bruger man batteriet sjældent, kan man også godt være udsat for at batteriet bliver dovent, dette betyder at man ikke kan køre så langt på en opladning, Den bedste løsning på dette er, at begynde at bruge batteriet, så det kan få lov til at vokse sig stærkt igen, og det kan kræve imellem 10 & 20 opladninger.

Kapacitet :

Når det begynder at blive koldt i vejret, kan man være udsat for, at el-cyklen ikke kan køre så langt som den plejer - på en opladning.

Sørg altid for at din el-cykels hjul kører nemt rundt, da et eller 2 defekte/slidte hjul lejer, eller en bremse der hænger, tager enormt meget energi fra batteriet, og derved kører du meget kortere på en opladning.

Din kæde skal ligeledes altid være pæn og velsmurt.

Behandling af batteri samt cykel :

Vær altid stille og rolig når du sætter batteriets lade stik i, og når du monterer/afmonterer batteriet, da det er fin elektronik der ikke tåler at blive voldet eller hårdt behandlet.

Sørg altid for når du parkerer din el-cykel, at den står godt og fast.

Det sker ofte at, når el-cyklen vælter, bliver bl.a. elektronikken i batteriet slået i stykker, samt plastikken i batteri kassen får små revner og så er batteriet ekstremt sårbar over for fugt og regn.

 

 

 

 

 

Anden type batteri :

Man kan for så vidt ikke sætte et andet type batteri på sin cykel, end det som cyklen er født med.

Facon, kapacitet, lader, stik og tilslutning skal alt sammen passe sammen, derfor bør man blive ved samme type batteri.

Man kan som sådan godt vælge et andet type batteri, men så skal man påregne at flere dele på cykeln skal udskiftes for at det komme til at passe overens med det nye type batteri.

Garanti på nye el-cykel batterier :

En el-cykels litium batteri er en sliddel ifølge lovgivningen, det betyder at der er 6 måneders garanti på batteriet.

Frost vejr :

Et el cykel batteri kan godt bruges i forst vejr, dog bliver distancen kortere. Batteriet tåler dog ikke at ligge stille i frostvejr, da skal batteriet tages med ind i sturtemperatur.

 

 

Forudsætning for at reparationen er holdbar på sigt :

Der vil altid være en årsag til, at batteriet har behov for en reparation.

Det er yderst vigtigt at denne årsag forebygges, for at vores reparation kan forblive en succes og batteriet forblive funktions dygtig.

Batteriet skal behandles med omhu og omtanke - også efter reparationen.

Hvis batteriet ikke lades, bliver udsat for slag, stød eller bliver tabt, opbevares for koldt eller varmt, bliver glemt i laderen, cyklen vælter eller anden uhensigtsmæssig behandling af batteriet, vil batteriet atter "dø" og reparationen vil ikke kunne holde på sigt, da det derved vil opstå et nyt problem med batteriet.  Batteriet vil da skulle repareres på ny.

Batteriet vil selv efter en reparation blive slidt med tiden, da det er en sliddel ved almindelig brug.

 

 

 

 

Åbningstider for forretningen : Mandag til torsdag fra 10.00 til 17.30  Fredag fra 10.00 til 18.00  Lørdag fra 10.00 til 14..00  og søndag LUKKET

Himex   -   Skovsholm 1   -   Tlf. 74 42 20 70   -   6470 Sydals   -   info@himex.dk   -  CVR 27746799 

© Copyright 2004-2017 Himex.dk .  Alle rettigheder forbeholdes. All rights reserved. Sidste opdatering november 2017

 Alle priser er i DKK inkl. 25% moms.

 

 

               Himex.dk

Du har 0 varer i kurven
I alt 0,00 DKK
Medlemslogin
Denne hjemmeside bruger cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse af vores hjemmeside. OK